عنوان فیلم: تهران
بازیگر اصلی: جان آبراهام
کارگردان: آرون گوش
نویسندگان: ریتیش شاه، آشیش پرشاد
تولیدکننده: دینو موریا و شرکت مادوک فیلمز (Maddock Films)
ژانر: سیاسی – اکشن – جاسوسی
زبان: هندی
محل فیلمبرداری: عمدتاً در خاورمیانه بازسازیشده (با الهام از فضای تهران، کابل و دیگر شهرهای منطقه)
تاریخ اکران: پاییز ۲۰۲۵ از طریق پلتفرمهای دیجیتال (OTT platforms)
درباره فیلم تهران:
فیلم «تهران» اثری مهیج است که با الهام از حوادث واقعی سیاسی – امنیتی در خاورمیانه ساخته شده. جان آبراهام در این فیلم در نقش مأمور اطلاعاتی ظاهر میشود که به دل یکی از پیچیدهترین و خطرناکترین بحرانهای منطقهای فرستاده میشود.
خلاصه داستان:
یک مأمور اطلاعاتی حرفهای از هند (با نام مستعار در فیلم) برای یک مأموریت سری به منطقه اعزام میشود که هدف آن، نفوذ و تحلیل فعالیتهای کشورهای مختلف با تمرکز خاص بر ایران است. او باید در بحبوحه درگیریهای دیپلماتیک، عملیات جاسوسی، و تهدیدهای تروریستی، مأموریت خود را به سرانجام برساند.
در این مسیر، شخصیت اصلی با افسران اطلاعاتی کشورهای دیگر، نیروهای مقاومت، و حتی شهروندان ایرانی مواجه میشود که دیدگاههای متفاوتی نسبت به هویت و قدرت دارند. فیلم با صحنههای تعقیب و گریز، بازجویی، نبرد اطلاعاتی و گرههای سیاسی همراه است.
ویژگیهای منحصربهفرد فیلم:
رویکرد سیاسی و اجتماعی: برخلاف بسیاری از فیلمهای اکشن رایج، «تهران» نگاهی جدی و تحلیلی به روابط بینالمللی، بهویژه ایران و غرب دارد.
بازنمایی واقعیات منطقه:
از تنشهای خلیج فارس گرفته تا وضعیت افغانستان و نفوذ قدرتهای بزرگ.
جان آبراهام در نقشی متفاوت: او که معمولاً در فیلمهای اکشن ظاهر میشود، این بار در نقش یک تحلیلگر و مأمور اطلاعاتی در فضای سیاسی جدی دیده میشود.
نقش زنانه قدرتمند:
در کنار جان آبراهام، بازیگر زن برجستهای (هنوز رسماً اعلام نشده) در نقش یک شخصیت ایرانی ظاهر میشود که در روند داستان تأثیرگذار است.
فیلمبرداری واقعگرایانه:
هرچند در ایران فیلمبرداری نشده، ولی محیطها، نمادها و فضای فرهنگی بسیار دقیق و نزدیک به واقعیت طراحی شدهاند.
واکنشها و حاشیهها:
فشار سیاسی برخی تحلیلگران گفتهاند که دلیل تأخیر در اکران و کمسر و صدایی فیلم، حساسیت محتوای آن درباره ایران و مقاومت است.
واکنش جان آبراهام:
او در پاسخ به منتقدان گفت: «این پروژه برای من مثل یک مأموریت قلبی است، داستانی که باید گفته شود. اما با احترام کامل به فرهنگها و حقایق منطقه».
مخاطبان:
برخی طرفداران در هند و جهان عرب از نگاه استراتژیک فیلم استقبال کردهاند، برخی نیز نگران ارائه تصویری کلیشهای از ایران هستند.
تحلیل:
فیلم «تهران» محصول ۲۰۲۴ سینمای هند با بازی جان آبراهام، تلاشی است برای ورود به ژانر سیاسیـجاسوسی در بستر منطقه خاورمیانه و بهویژه ایران. با وجود عنوان پرجاذبهاش، این فیلم تصویری تحریفشده و سطحی از ایران ارائه میدهد که بیشتر مبتنی بر کلیشههای رسانهای غرب است تا درک واقعی از تاریخ، فرهنگ یا سیاست ایران. در این اثر، تهران نه بهعنوان پایتخت یک تمدن زنده و پیشرو، بلکه همچون صحنهای تیره و امنیتی به تصویر کشیده میشود؛ شهری با تهدید دائمی، مأموران سایهوار و مردم کمرنگ که حتی نامی از ظرفیتهای علمی، فرهنگی و اجتماعی ایران در آن دیده نمیشود. روایت فیلم، نه تحلیلی منصفانه از شرایط منطقه دارد و نه توجهی به نقش سازنده و عقلانی ایران در معادلات بینالمللی؛ بلکه صرفاً بر دراماتیزهکردن فضای اطلاعاتی و بزرگنمایی تنشها برای القای تهدید از سوی ایران تمرکز دارد. این در حالی است که ایران همواره یکی از مدافعان گفتوگو، مقاومت فرهنگی و صلح عادلانه در منطقه بوده است. شگفتانگیزتر آنکه سازندگان هندی فیلم، با داشتن تاریخی مشترک از استعمار و مبارزه، به جای همدلی با ملتهای مستقل، در دام بازنماییهای مسموم و ناعادلانه افتادهاند. جان آبراهام نیز که در این فیلم نقش اصلی را ایفا میکند، میتوانست با درک مسؤولیت فرهنگی خود، روایتی انسانیتر و واقعگراتر ارائه دهد. استفاده از عنوان «تهران» بدون مشاوره با ایرانشناسان مستقل و نادیدهگرفتن لایههای متکثر جامعه ایرانی، صرفاً به بازتولید یک نگاه تبعیضآمیز انجامیده است. در نهایت، «تهران» نهتنها نتوانسته است تصویری واقعی از ایران ارائه دهد، بلکه در قامت یک ابزار سیاسی، چهرهای ناقص، مبهم و تهدیدزا از یکی از مهمترین تمدنهای زنده جهان ساخته است و این، نه در شأن سینمای هند است و نه در شأن مخاطبان جهانی آن.
لینک تیزر فیلم: https://youtu.be/mzr_F0NJMRs?si=LZ1kSKhH0yhn_U7P
منبع:
Times of India – Tehran Trailer Out
IndiaTimes – Quiet OTT Drop & Public Reaction
نظر شما